Zonnedak en Slim Laadplein Culemborg

Richting een energie neutraal Culemborg

De ecowijk EVA-Lanxmeer in Culemborg bestaat inmiddels meer dan 15 jaar en is een toonaangevend voorbeeld geworden van duurzaam bouwen. De technieken die toen werden gebruikt, vooral op het gebied van duurzame energie opwekking, waren nog niet zo ver ontwikkeld als nu. De wijk is daarom nog niet energieneutraal en staat voor de opgave waar ook andere wijken in Nederland tegenaan lopen om in de toekomst van het gasnetwerk af te gaan.

Een bewonersinitiatief bestaande uit Amar Sjauw En Wa - Windhorst, Arjen Schamhart, Gerwin Verschuur, Jan de Kock en Sandra de Wolff trekken het project om zonnepanelen boven de gezamenlijke parkeerterreinen in EVA-Lanxmeer mogelijk te maken en bij te dragen aan de volgende stap richting een energie neutrale wijk met een lokaal smart-grid. Hierbij worden ook verschillende experts betrokken om gebruik te maken van de nieuwste technieken rond het slim afstemmen van het opwekken van zonne-energie en dit benutten in de elektrische (deel)auto's aan het laadplein. Ze willen ook de mogelijkheden onderzoeken om de accu’s van elektrische (deel)auto’s als buffer te gebruiken om opwekpieken op te vangen.

Dit project dient ook als voorbeeld en inspiratie voor andere plekken binnen en buiten Culemborg. Het idee kan ook op de P+R’s bij stations en op parkeerterreinen bij winkelcentra worden gerealiseerd. Het zonnedak bestaat uit 784 PV-panelen en kan ruim 60 huishoudens van elektriciteit voorzien. Het laadplein onder het zonnedak bestaat nu uit 6 laadpunten die modulair uitgebreid kunnen worden zodra het aanbod (meer elektrische auto's) toeneemt. Hierbij zijn deze laadpunten verspreid op de kolommen van de draagconstructie geplaatst waardoor ieder laadpunt met een standaard laadkabel vanaf 8 parkeerplekken te bereiken is. Zodra een laadsessie is afgelopen, ofwel een auto volledig is opgeladen, wordt de kabel vanaf het laadpunt automatisch vrijgegeven voor een volgende laadbeurt van een andere auto. Dit zorgt ervoor dat het "laadpaalkleven" verleden tijd is.

Sinds de lancering van het idee in 2016 is er veel interesse vanuit andere bewoners, energiecoöperaties, andere gemeenten en bedrijven; uiteindelijk is dit project ondergbracht in Coöperatie Vrijstad Energie. Hierbij is het grootste deel van de investering van dit Zonnedak en Laadplein opgebracht door bewoners. Daarnaast leverden RVO (SDE+), Regionaal Investeringsfonds (RIF) FruitDelta Rivierenland, de Provincie Gelderland en de gemeente Culemborg een bijdrage om dit project mogelijk te maken.

Sinds 2020 heeft het laadplein ook slimme laadpunten erbij gekregen waarbij auto's niet alleen mee opgeladen kunnen worden maar ook ontladen. De accu van de auto kan hierbij als buffer worden gebruikt om bijvoorbeeld de stroom in de avond te benutten als de zon niet meer schijnt. Hiermee is dit laadplein koploper in Europa op het gebied van slim laden. Zie de onderstaande video's voor de verdere toelichting van het zonnedak en slim laadplein.

Meer projecten

B&B Honeysuckle LaneAdvies Ontwerp Visualisatie

Zonnedak en Slim Laadplein CulemborgAdvies Ontwerp Visualisatie

Dakrenovatie ecowoning CulemborgAdvies Ontwerp Visualisatie

Verduurzaming Zwem- en Recreatiebad de KulkAdvies Ontwerp Visualisatie

Aanbouw boerderij AschAdvies Ontwerp Visualisatie

Circulair OntwerpenAdvies Organisatie Visualisatie

Verbouwing KaaspakhuisAdvies Ontwerp Visualisatie

Circulair TerreinbeheerAdvies Organisatie Visualisatie

Eco-ShedAdvies Ontwerp Visualisatie

Glasleien SerreAdvies Ontwerp Organisatie

Watercafé Water RaaktAdvies Organisatie Visualisatie

ecoengineers-footer-doormat-logo